Kapitein Georges Guynemer, ook wel ‘As des As’ genoemd
Foto: © L’Illustration, 1916
Guynemer aan boord van de Nieuport XB éénzitter. Bemerk het touw waarmee hij zijn Lewis-geweer moet bedienen.
Foto: © L’Illustration, 1916
13 mei 1916: Guynemer draagt de vlag van de Franse luchtmacht tijdens een ceremoniële plechtigheid op het terrein van Dijon Longvic-luchtmachtbasis
GEORGES GUYNEMER
Georges Guynemer wordt geboren op zondag 24 december 1894 te Parijs. Zijn vader is een gewezen officier en zijn moeder is van adel. De jonge Georges brengt zijn eerste kinderjaren door in het kasteel Le Thuit (Andelys). Hij kent er een zorgeloze jeugd en wordt met alle zorgen omringd door zijn moeder, zijn twee oudere zussen en een Duitse gouvernante. Hij heeft een eerder zwakke gezondheid en verblijft dan ook geregeld in Zwitserland en in Zuid-Frankrijk. Hij houdt van schermen en rolschaatsen en alles wat met techniek te maken heeft, trekt zijn aandacht. In 1903 vestigen de Guynemers zich in Compiègne. Georges studeert er en bereidt zich voor op een ingenieursstudie aan de Ecole Polytechnique Saint Stanislas te Parijs. De beginjaren 1900 betekenen ook de doorbraak van het vliegwezen. Meerdere Franse piloten zorgen voor indrukwekkende prestaties (Santos-Dumont, Henri Farman, Louis Blériot). Dit alles intrigeert Guynemer en hij spreekt er met zijn vader over om piloot te worden. In 1912 krijgt hij zijn luchtdoop.
Kapitein Georges Guynemer, ook wel ‘As des As’ genoemd
Foto: © L’Illustration, 1916
Opleiding
Georges meldt zich bij het uitbreken van de oorlog aan bij het leger, maar wordt tweemaal geweigerd omwille van zijn eerder zwakke gezondheid.
Hij heeft zich echter voorgenomen om piloot te worden en zijn ongelooflijke doorzettingsvermogen – en wat hulp van zijn vader en begrip van de commandant van de militaire Ecole d’Aviation in Pau - leidt tot resultaat.
Eind 1914 biedt Guynemer zich, samen met zijn vader, aan bij commandant Bernard-Thierry te Pau. De officier bevestigt dat ook hij onmogelijk aan de wens kan voldoen om Guynemer bij de luchtwezen te aanvaarden.
Bij het verlaten van het bureau van de commandant weent de jonge Guynemer. De officier is danig onder de indruk van deze jonge student die absoluut zijn land wil dienen. Hij bedenkt zich en aanvaardt Georges als leerling-technicus en boordwerktuigkundige. Gezien hij geen medisch attest en geen militaire opleiding heeft, kan hij enkel als hulppersoneel aanvaard worden. Buiten zijn diensturen verdiept hij zich in (cursussen) mechaniek. Als de commandant op 21 januari 1915 verneemt dat er zich 100 nieuwe rekruten zullen aandienen als kandidaat piloot voegt hij de naam van Guynemer toe aan deze lijst niettegenstaande het feit dat de nodige documenten niet kunnen worden voorgelegd. Guynemer kan de volgende morgen starten aan zijn theoretische en praktische opleiding in de vliegschool van Avord. Hoewel hij twee oefentoestellen in de prak vliegt, behaalt hij toch het militair brevet. Hij wordt naar het front gestuurd als korporaal-piloot en wordt er ondergebracht bij de “Escadrille M.S (Morane-Saulnier) 3” te Vauciennes.
Guynemer aan boord van de Nieuport XB éénzitter. Bemerk het touw waarmee hij zijn Lewis-geweer moet bedienen.
Foto: © L’Illustration, 1916
Piloot
Zijn eerste overwinning in de lucht behaalt hij op 19 juli 1915. In februari 1916 krijgt Guynemer de vermelding ‘As’ die in Frankrijk gegeven wordt na het behalen van 5 overwinningen in de lucht.
Guynemer raakt uiteindelijk betrokken in meer dan 600 luchtgevechten, wordt zelf zeven keer neergehaald, overleeft telkens en behaalt 53 gehomologeerde overwinningen. Daarnaast zijn er nog ongeveer 32 niet erkende overwinningen boven vijandelijk gebeid.
Op 8 februari 1917, aan boord van een SPAD VII, slaagt hij erin om als eerste piloot van de geallieerden, samen met André Chainat een zwaar Duits bombardementsvliegtuig (Gotha G.III°) neer te halen.
Op 18 februari 1917 wordt hij kapitein en op 11 juni de jongste officier in de ‘Légion d’Honneur’ van het Franse Leger. Op 4 september komt hij aan het hoofd te staan van het eskader, maar pech aan zijn toestel maakt hem zenuwachtig en gespannen. Zijn moraal bereikt een dieptepunt, ook omdat zijn oversten met het idee komen om hem als instructeur weg te halen van het slagveld.
13 mei 1916: Guynemer draagt de vlag van de Franse luchtmacht tijdens een ceremoniële plechtigheid op het terrein van Dijon Longvic-luchtmachtbasis
Zijn laatste vlucht
Op maandag 11 september 1917 om 8.25 u vertrekt Guynemer vanuit Saint-Pol-sur-Mer in zijn SPAD op verkenning boven de slagvelden van de Westhoek. Hij stort neer in de buurt van Poelkapelle. De juiste omstandigheden van het neerschieten van Guynemer zullen altijd een raadsel blijven. Wel is het zeker dat hij verwikkeld was in een luchtgevecht met Duitse tweezitters en geraakt werd. Zijn toestel dook naar beneden voor de Albatros van de Duitser Kurt Wisseman en stortte uiteindelijk neer. Het Duitse opperbevel verklaarde dat Wisseman hem had neergehaald.
Al heel vlug vliegt Guynemer onder de naam ‘Le vieux Charles’. Een naam die hij nooit zal veranderen.
Foto: © Het museum de l'air et de l'espace in Bourget
MEER WETEN OVER GEORGES GUYNEMER?
Als nationaal symbool voor Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog werden tal van boeken en documentaties aangelegd over Georges Guynemer. Wens je hierover meer info op te zoeken, dan verwijzen we je graag naar:
- La revue ICARE, gewijd aan Guynemer in de jaargangen 1967 en 1987
- Uitgave van de Service Historique: "Guynemer, un mythe, une histoire", 1977, naar aanleiding van een tentoonstelling in Parijs
- "Vie Héroïque de Guynemer" door Henry Bordeaux
- "Guyemer et ses avions, du spad...au mirage", auteur Myrone N. Cuich
- "Un as pour parrain" (2016), gelegenheidsuitgave naar aanleiding van de 100ste verjaardag van het dragen van de 1ste vlag van de militaire luchtvaart door Guynemer op de luchtbasis van Dijon. Auteur Frédéric Lafarge, gewezen délégué au patrimoine historique de la base 102 "Longvic-Dijon"
- "Een late krans voor Guynemer" (2011), auteur Luc Vanacker
- http://www.fayard.fr/georges-guynemer-9782213677637
Links
www.langemark-poelkapelle.be
www.chocolatnanny.be
OPENINGSUREN PAVILJOEN
- Maart - November
- Woe t.e.m. Zat: 10u tot 18u 30
- Zondag: 10u tot 12u 30
- Winter verlof van 14/11/2022 t.e.m. 14/03/2023
TARIEVEN PAVILJOEN
INDIVIDUEEL
Vanaf 6 jaar5,00 euro
IN GROEP
Vanaf 10 personen4,50 euro
Vanaf 30 personen4,00 euro
GIDS
Gidsbeurt per uur40,00 euro
Al heel vlug vliegt Guynemer onder de naam ‘Le vieux Charles’. Een naam die hij nooit zal veranderen.
Foto: © Het museum de l'air et de l'espace in Bourget
MEER WETEN OVER GEORGES GUYNEMER?
Als nationaal symbool voor Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog werden tal van boeken en documentaties aangelegd over Georges Guynemer. Wens je hierover meer info op te zoeken, dan verwijzen we je graag naar:
- La revue ICARE, gewijd aan Guynemer in de jaargangen 1967 en 1987
- Uitgave van de Service Historique: "Guynemer, un mythe, une histoire", 1977, naar aanleiding van een tentoonstelling in Parijs
- "Vie Héroïque de Guynemer" door Henry Bordeaux
- "Guyemer et ses avions, du spad...au mirage", auteur Myrone N. Cuich
- "Un as pour parrain" (2016), gelegenheidsuitgave naar aanleiding van de 100ste verjaardag van het dragen van de 1ste vlag van de militaire luchtvaart door Guynemer op de luchtbasis van Dijon. Auteur Frédéric Lafarge, gewezen délégué au patrimoine historique de la base 102 "Longvic-Dijon"
- "Een late krans voor Guynemer" (2011), auteur Luc Vanacker
- http://www.fayard.fr/georges-guynemer-9782213677637
Links
www.langemark-poelkapelle.be
www.chocolatnanny.be